logo Meer weten images

Wat is de Long Tail (keywords)?

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 6 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 31 mei 2023

The Long Tail van Chris Anderson

“Ten eerste werd het boek een bestseller (nogal ironisch voor een boek over de macht van niches) (..)”

Chris Anderson vertelt in deze managementklassieker uit 2006 waarom we in de toekomst minder verkopen van meer. Oftewel; hoe er door het internet een grotere variëteit aan producten rendabel kan worden aangeboden.

long tail short tail

Hierboven het beroemde plaatje; producten die verder aan de rechterkant van het plaatje staan worden steeds aantrekkelijker voor producenten.

Waardoor dit komt?

1. Door de democratisering van de productiemiddelen

Op internet worden productiemiddelen (zoals bijvoorbeeld WordPress voor het maken van een website) gratis of tegen een zeer aantrekkelijke prijs aangeboden. Daardoor komt het produceren voor steeds meer mensen binnen handbereik. Ook door samen te produceren zoals bijvoorbeeld bij de encyclopedie Wikipedia, vindt een verschuiving plaats. Door bij te dragen aan dit soort projecten verbetert je reputatie, die online steeds belangrijker en makkelijker te vinden en controleren is.

2. Door de democratisering van distributie

Internetwinkels hoeven geen voorraden aan te houden en kunnen daardoor meer varianten van hetzelfde product aanbieden zonder dat daardoor distributiekosten oplopen. Klanten bepalen welke varianten zij willen kopen in plaats van de winkel die een aantal bestsellers aanbiedt.

3. Door het bij elkaar brengen van vraag en aanbod

Door internet hoeft steeds minder moeite te worden gedaan om nicheproducten te ontdekken. Vroeger was de radio bijvoorbeeld het enige medium om nieuwe muziek te ontdekken, nu is het door Spotify en torrentsites veel laagdrempeliger om nieuwe muziek te luisteren en te delen.

Dit boek zet duidelijk uiteen waarom en hoe nu en in de toekomst nichemarkten belangrijker worden en is daarom een klassieker. Het geeft structuur aan een aantal ideeën die ik al had over de implicaties van de opkomst van internet. Een inspirerend boek en must read voor iedereen die online zaken wil doen of erin geïnteresseerd is.

Een klein minpuntje van dit boek is dat er wel erg veel gebruik wordt gemaakt van voorbeelden. Het boek is 250 bladzijden en dat hadden er 150 kunnen zijn, zonder afbreuk te doen aan de inhoud.

Ondernemen met de long tail strategie in SEO en SEA

Het concept van de ‘Long Tail’ zoals beschreven door Chris Anderson (2006) heeft ook toepassingen voor SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Deze term verwijst naar de strategie van het richten op een groot aantal niche zoekwoorden, in tegenstelling tot alleen de meest populaire en competitieve zoekwoorden.

Bij SEO betekent het toepassen van de long tail strategie dat er wordt gefocust op lange, specifieke zoekwoorden (long tail keywords) die minder zoekvolume hebben, maar vaak een hoger conversiepercentage. Hoewel deze zoekwoorden misschien minder verkeer naar je website leiden, is het verkeer dat ze aantrekken vaak relevanter en dus waardevoller.

Voor SEA betekent het gebruiken van de long tail strategie het richten op advertenties aan specifieke, minder competitieve zoekwoorden. Omdat deze woorden minder concurrerend zijn, kunnen de kosten per klik lager zijn, wat kan leiden tot een hoger rendement op de advertentie-investering.

In beide gevallen kan de long tail strategie bedrijven helpen om hun zichtbaarheid te maximaliseren en efficiënter gebruik te maken van hun marketingbudget. Door zich te richten op een grotere verscheidenheid aan zoekwoorden, kunnen bedrijven een bredere doelgroep bereiken en tegelijkertijd de effectiviteit van hun SEO en SEA inspanningen verbeteren.

Voorbeeld

Laten we voor het voorbeeld uitgaan van een kledingbedrijf dat haar online marketing wil verbeteren. Met de huidige SEO strategie probeert het bedrijf te ranken op zoekwoorden “heren kleding” en “dames broeken”. Door het toepassen van de long tail strategie past het bedrijf de SEO strategie aan om op specifieke keywords te ranken zoals “blauwe heren truien”, “witte dames broeken maat s” en “zwarte sneakers mannen”. Hoewel het zoekvolume lager is op deze keywords, is de concurrentie ook lager. Hierdoor kan het bedrijf ranken op long tail keywords, wat op lange termijn ook zal bijdragen aan de zichtbaarheid op de oorspronkelijke zoekwoorden “heren kleding” en “dames schoenen”.

De verschillen tussen short tail en long tail

Short tail keywords zijn algemene zoektermen met één tot drie woorden die een breed onderwerp bespreken. Deze zoekwoorden hebben over het algemeen een hoger zoekvolume dan long tail zoekwoorden. Long tail keywords zijn dus over het algemeen minder populaire zoekopdrachten, maar wel specifieker dan short tail keywords. Hoewel het zoekvolume lager is, is de kans wel groter dat het de vraag van de gebruiker zal beantwoorden.

De belangrijkste verschillen tussen short tail en long tail:

Short Tail Long Tail
Algemene zoektermen (bijv. kleding) Specifieke zoektermen (bijv. zwarte sneakers heren)
Hoge zoekvolume Lage zoekvolume
Hoge concurrentie Lage concurrentie
Maximaal 3 woorden 3 of meer woorden
Lage conversiepercentage Hoge conversiepercentage

 

Bronnen

Anderson, C. (2006). The long tail: Why the future of business is selling less of more. Hachette UK.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.