logo Meer weten images

Online marketingstrategie bepalen in 6 stappen

Strategie

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 8 juni 2023

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie is een plan van aanpak voor het promoten van producten, diensten of merken via het internet. Hierin laat je zien hoe je strategie bijdraagt aan het bereiken van je online marketingdoelstellingen. Om je doelstelling te halen, zal je gebruik moeten maken van een aantal verschillende online marketingkanalen. Denk hierbij aan technieken zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentmarketing, e-mailmarketing, social media marketing en betaalde advertenties (bijv. Google Ads). Door het inzetten van verschillende kanalen kan je je bedrijf positioneren waar je potentiële klanten zijn.

Waarom een online marketingstrategie belangrijk is

Het onderzoek van Baluch (2023) namens Forbes is de verwachting dat 20,8% van de aankopen via online plaats zal vinden. De waarde van de wereldwijde online markt wordt geschat op ongeveer 6,3 biljoen dollar. De verwachting is dat de groei van online verkoop in 2026 zal doorgroeien tot ongeveer 24%, wat neerkomt op een waarde van 8,1 biljoen dollar. Vanuit het financieel oogpunt zijn er genoeg statistieken om het belang van een goede online marketingstrategie te benadrukken. Naast het financiële oogpunt, is een online marketingstrategie ook belangrijk voor het behalen van je bedrijfsdoelen. Misschien wil je met online marketing je naamsbekendheid verbeteren en zijn sales niet prioriteit nummer één. Daarom is het belangrijk om vooraf te bepalen op welke manier online marketing aan je bedrijfsdoelen gaat bijdragen. Hierdoor kan je dan ook beter bepalen welke online marketingtechnieken je wilt gaan inzetten.

Online marketingstrategie opstellen in 6 stappen

Stap 1: Bepaal je doelstellingen

Zoals we hierboven al vermeld hadden, is het verstandig om voor ogen te hebben wat je wilt bereiken met je online marketingstrategie. Het doel is dat je online marketingdoelstellingen bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Denk hierbij aan doelstellingen gerelateerd aan:

Verschillende doelen hebben verschillende doelstellingen die op een andere manier gemeten worden. Zo kan achteraf worden bepaald of de strategie het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Stap 2: Meetbaarheid en evalueren

Nadat je online marketingdoelstellingen zijn vastgesteld is het goed om na te denken hoe je dit wilt gaan meten. Probeer deze SMART te formuleren zodat je ze goed kan meten en evalueren. Als je bijvoorbeeld meer sales wilt behalen kan je bijvoorbeeld de doelstelling stellen: In het tweede kwartaal van 2023 10% meer sales dan in het eerste kwartaal van 2023. De KPI (Key Performance Indicator) die je vervolgens kan gebruiken om deze doelstelling te meten is het aantal sales. 

Welke KPI’s gaan we meten, hoe worden deze dingen op dit moment gemeten en hoe snel gaan we evalueren? Dit hangt af van de gekozen strategie en de manier waarop het budget wordt ingezet.

Stap 3: Budget

Nu we weten wat je doelen zijn en hoe je deze gaat meten, is het belangrijk om er een budget aan te hangen, en hoe je deze gaat onderverdelen. Misschien heb je als bedrijf twee doelstellingen binnen online marketing: het verhogen van je sales en het verhogen van het websiteverkeer. Op basis van je totale marketingbudget kan je een verdeling maken hoeveel besteed wordt aan online marketing. Het budget aan marketing kan je bepalen op basis van je omzet en doelstellingen.

Voor het verhogen van de sales kan het bedrijf kiezen voor zoekmachine advertenties (SEA) en voor het verhogen van websiteverkeer zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hierbij moet vooraf de keuze gemaakt worden hoeveel budget er wordt ingezet strategie. Met behulp van een zoekwoordenonderzoek kun je een inschatting maken over hoeveel verkeer mogelijk en realistisch is in je branche, en hoeveel dit ongeveer zal kosten om in te kopen met SEA. Door helder te hebben wat je wilt bereiken, hoe je gaat meten en of je dit ook bereikt, kun je het budget effectief inzetten door een aantal dingen écht goed te doen.

Stap 4: Wat staat er in een online marketingstrategie?

Oke, we gaan een online strategie bepalen, maar wat komt er uiteindelijk in te staan?

  • Positionering
    Wat is de huidige (offline) positionering?
  • Doelstellingen
    Helder geformuleerd wat je wilt bereiken met je online strategie.
  • KPI’s
    Aan de hand van welke indicatoren ga je meten of je dit bereikt?
  • Kanaalkeuze
    Welke kanalen worden in eerste instantie gebruikt en welke niet?
  • Evaluatiemomenten
    Wanneer wordt de online strategie geëvalueerd.
  • Plan van aanpak
    Hoe wordt de online strategie geïmplementeerd en wie is verantwoordelijk voor welke onderdelen? Wordt er een bureau ingeschakeld?
  • Tijdspad
    Wanneer worden tussenproducten opgeleverd?
  • Herziening strategie
    Na een bepaalde tijd (meestal een jaar) wordt een nieuwe strategie opgesteld aan de hand van behaalde resultaten.

Stap 5: Hoe gaan we de strategie uitvoeren?

Een online strategie wordt voor een groot gedeelte uitgevoerd door specialisten, denk aan tekstschrijvers, designers, SEO-specialisten, Google Ads specialisten etc. Nadat er keuzes zijn gemaakt over de invulling van de strategie kunnen er keuzes worden gemaakt over degene die de strategie gaan uitvoeren.

Stap 6: Het resultaat van een goede online marketingstrategie

  • Potentiële klanten kunnen makkelijk je merk vinden en kopen als ze dat willen (physical availability).
  • Potentiële klanten weten waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.
  • Je bent aanwezig op de kanalen waar je belangrijkste doelgroep zit.
  • Je weet wat het succes van je inspanningen is en waar je nog bij kunt sturen.
  • Je behaalt de online marketingdoelstellingen die in stap 1 zijn opgesteld die bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Bronnen

Baluch, A. (2023). 38 E-Commerce Statistics Of 2023. https://www.forbes.com/advisor/business/ecommerce-statistics/

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.