logo Meer weten images

Goede SEO-teksten in 4 stappen

SEO (Search Engine Optimization)

Geschreven door Niek van Son MSc op 24 februari 2023

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 19 januari 2024

Een goede SEO tekst is een tekst die matcht met de zoekintentie van de bezoekers. Afhankelijk van de zoekterm(en) waarop de pagina gericht is kan dit een lang artikel zijn waar een fenomeen tot in detail wordt uitgelegd, of 10 regels tekst waarin de voordelen van bijvoorbeeld een product worden herhaald en een goede call to action. Als de tekst (of andere vorm van content zoals bijvoorbeeld een video) aansluit bij waar de bezoeker naar op zoek is, zorgt dit voor betrokkenheid en dat wordt beloond door Google.

Wat zijn kenmerken van een goede SEO tekst?

  • De tekst heeft een duidelijk doel.
  • De tekst heeft een duidelijk gedefinieerde doelgroep.
  • Het is duidelijk wat de gewenste actie van de lezer na het lezen van de tekst is.
  • De belangrijkste zoekwoorden worden op enkele punten in de tekst gebruikt maar niet te vaak.
  • De tekst in goed online leesbaar doordat er gebruik wordt gemaakt van tussenkopjes en opsommingen.

Met de Hemingway Editor kun je testen of je teksten duidelijk zijn.

SEO teksten schrijven in 4 stappen

Bij het schrijven van goede SEO teksten zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen.

Stap 1: Bepaal je doelgroep en onderwerpen

De eerste stap is om te bepalen welke doelgroep je wilt trekken naar je website. Nadat je je doelgroep in beeld hebt, is het zaak om te onderzoeken welke onderwerpen interessant zijn. Bij het bepalen van de onderwerpen moet je je twee dingen afvragen: is het relevant en is er zoekvolume? Bij voorkeur ga je SEO teksten schrijven voor onderwerpen die relevant zijn voor je doelgroep en ook regelmatig op wordt gezocht.

Stap 2: Zoekwoordenonderzoek

Nadat je de onderwerpen voor je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het tijd voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Dit is aan de ene kant gewoon een marktonderzoek. Je kijkt waar de interesses en behoeftes van je doelgroep liggen, maar vooral ook hoe zij deze verwoorden. Verdeel deze zoekwoorden onder in subcategorieën zodat je een duidelijk overzicht hebt waar de meeste vraag naar is. Op deze manier kan je prioriteren waar je als eerste SEO teksten wilt schrijven, want al je SEO-inspanningen moeten wel genoeg verkeer opleveren. Maar kijk ook naar de concurrentie, een hoge positie moet namelijk wel haalbaar zijn.

Stap 3: Controleer je zoekwoorden in Google

Nu je weet voor wie en waarover je SEO teksten gaat schrijven, is het belangrijk om te controleren wat Google beloont. Hiermee willen we zeggen: wat laat Google zien in de zoekresultaten wanneer je de zoekwoorden uit je onderzoek opzoekt. Kijk vooral naar de toprankings, wat valt je op? Zie je bijvoorbeeld dat de toprankings bestaan uit stappenplannen, dan is het verstandig om je SEO tekst voor dat keyword ook in de vorm van een stappenplan te schrijven.

Stap 4: Begin met schrijven

Dat is de volgende stap, waarbij je gaat kijken hoe je deze keywords op een zo natuurlijk mogelijke manier in je teksten verwerkt. De kunst daarbij is om je werkwijze om te draaien.

Je hebt eerst gekeken op welke zoekwoorden jij de bezoekers naar je website krijgt. Nu ze daar zijn, is de belangrijkste vraag wat zij daar verwachten en willen vinden. Dat daarbij je keywords in de tekst terugkomen is dan eerder logisch dan onnatuurlijk.

Maak bij het schrijven van je teksten gebruik van tussenkoppen en verwerk je zoekwoorden hierin. Gebruik de tussenkoppen op een logische manier, dus H1 voor de titel, H2 voor de onderdelen, H3 voor de subonderdelen etc.

Neem je zoektermen niet te letterlijk

Wanneer je heel letterlijk zoektermen gaat opnemen in je tekst, kan het wel onnatuurlijk overkomen. Laat in zo’n geval de leesbaarheid altijd leidend zijn en zoek naar andere oplossingen.

Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van voegwoorden tussen de verschillende woorden in je zoekterm. Als uit je analyse blijkt dat ‘appels peren vergelijken’ een goede zoekterm is, kun je in je tekst gerust ‘appels en peren vergelijken’ schrijven.

Het schrijven van meta titles & descriptions

Buiten de tekst die op de pagina komt is er ook de meta informatie die wordt weergegeven als de pagina wordt getoond in de zoekresultaten. Doorklikpercentage speelt een rol bij de ranking van een website in de zoekresultaten, dus goed schrijven is erg belangrijk. Zorg ervoor dat zowel in de titel als in de beschrijving direct duidelijk is waarom de zoeker moet doorklikken. Zie het als een soort advertentietekst.

In het algemeen kun je zeggen: maak je titels en omschrijvingen niet te lang, gebruik je zoekwoorden, het liefst vooraan maar overdrijf niet. 

Check hoe je title tag eruit komt te zien: Moz Title Tag Preview Tool

Als we Google moeten geloven, hoeven we ons bij SEO niet meer druk te maken om geoptimaliseerde teksten. Het algoritme is volgens hen al zo slim dat het geen keywords meer nodig heeft om te snappen waar een tekst over gaat. Een aantrekkelijk ideaalbeeld, maar nog ver van de realiteit. Met de juiste keywords in je teksten maak je het voor Google en je bezoekers nog altijd makkelijker om jouw website te vinden.

SEO teksten laten schrijven?

Hulp nodig bij het bepalen van welke teksten nodig zijn om jouw website te laten ranken? Schakel bij voorkeur een SEO bureau in met ervaren specialisten. Naast het schrijven van goede teksten zijn er andere aspecten die een rol spelen voor een geode organische vindbaarheid, zoals de autoriteit van je website en de interne linking van je pagina’s. Een SEO bureau kan je helpen naast het schrijven van goede SEO teksten ook alle andere aspecten van SEO te optimaliseren.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.