logo Meer weten images

Google Ads specialist inzetten?

SEA (Search Engine Advertising)

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 14 juni 2023

Wat is Google Ads?

Google Ads (tot 2018 Google AdWords) is het online advertentieplatform van Google. Bedrijven kunnen advertenties creëren om direct in de zoekresultaten van Google en op zijn andere eigendommen en partnerwebsites te verschijnen.

Hoe werkt Google Ads?

Bedrijven kunnen via Google Ads campagnes maken om betaald te adverteren. Advertenties worden weergegeven op basis van de zoekwoorden die door de gebruiker worden ingevoerd, waardoor adverteerders de mogelijkheid hebben om hun producten en diensten direct aan mensen te presenteren die actief op zoek zijn naar wat ze aanbieden.

Google Ads werkt op een pay-per-click (PPC) model, wat betekent dat bedrijven alleen betalen wanneer een gebruiker op hun advertentie klikt. Het bedrag wordt bepaald aan de hand van een groot aantal factoren zoals het ingestelde bod, de concurrentie, de kwaliteit van de advertentie, de kwaliteit van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst, etc. Het platform biedt verschillende advertentieformaten, waaronder zoekadvertenties, display-advertenties, videoadvertenties, shopping-advertenties en app-advertenties.

Het grote voordeel van deze manier van adverteren is dat je mensen bereikt die actief op zoek zijn naar jouw merk, product of dienst. Als ze op jouw advertentie klikken is de kans groot dat ze ook tot aankoop of contact overgaan. Je kunt dus heel gericht potentiële klanten naar je toe halen.

Voor wie bekend is met het werk van marketingprofessor Byron Sharp: met search ads in Google vergroot je de physical availability van jouw merk, product of dienst. 

Google haalde in 2020 meer dan 140 miljard Amerikaanse dollar omzet uit Ads. Overigens heeft Microsoft ook zo’n systeem: Microsoft Ads.

Alle mogelijkheden binnen Google Ads

Afhankelijk van het doel en budget van een campagne heb je keuze uit verschillende kanalen:

  • Zoeken (search): Het adverteren in de zoekmachine van Google. Hiermee bereik je je doelgroep door het invullen van zoekwoorden waarop je getoond wilt worden.
  • Performance Max: Door middel van automatisering en kunstmatige intelligentie wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk conversies te behalen via de verschillende advertentiekanalen van Google.
  • Display: Hiermee bereik je je doelgroep via een display advertentie. Over het algemeen zijn dit de goedkoopste kliks, maar leveren ook weinig tot geen conversies op.
  • Shopping: Met een shopping campagne kan je producten onder de aandacht van kopers brengen die online aan het winkelen zijn.
  • Video: Gebruik video ads om je doelgroep te bereiken via YouTube. Hiermee kan je conversies stimuleren, maar ook brand awareness.
  • Discovery: Hier worden je advertenties getoond in de YouTube homepage en watch later feed, in gmail onder de tabbladen promoties en sociaal en via Google Discover waar Google gebruikers content laat zien die gerelateerd is aan de interesse van de gebruiker.

Wat kan Google Ads opleveren?

Google Ads kan direct extra bezoekers leiden naar je website. En dan ook nog bezoekers die geïnteresseerd is in het product of dienst van je bedrijf. Ze zoeken immers op zoekwoorden die jij in je Google Ads gebruikt. Als je nog nooit Ads gebruikt hebt, boor je zo een nieuwe bron van potentiële klanten aan.

Wanneer je Ads al wel gebruikt, wil je waarschijnlijk meer uit je campagnes halen. Meer nieuwe klanten tegen lagere kosten per klant. Verder wil je inzicht in je concurrentie en in de prestaties van de zoekwoorden die je gebruikt voor je SEO (search engine optimization).

Door Google Ads goed te gebruiken kan je het inzetten om je online marketingdoelstellingen te behalen, denk bijvoorbeeld aan een sales gerichte KPI voor een van je diensten. Deze doelstelling kan vervolgens weer bijdragen aan een bedrijfsdoelstelling om bijvoorbeeld het marktaandeel te vergroten in die markt. Zo kan je dus Google Ads gebruiken om je bedrijfsdoelstellingen te behalen

Google past voortdurend aan hoe hun zoekmachine werkt. Dit heeft grote invloed op je advertentiecampagnes bij Google. Om alles goed in te regelen heb je veel specialistische en up-to-date kennis nodig. Bij Tasmanic is die kennis ruimschoots aanwezig.

Wat is het verschil tussen Google Ads en SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands zoekmachine-adverteren. SEA is dus de verzamelnaam voor adverteren via zoekmachines. In Nederland is Google verreweg de grootste zoekmachine en voor veel bedrijven de enige relevante, vandaar dat SEA en Google Ads (voorheen AdWords) vaak als synoniemen worden gebruikt. Google Ads is dus 1 van de mogelijkheden van zoekmachine-adverteren. Andere zoekmachines zoals Bing (Microsoft), DuckDuckGo en Yahoo bieden het ook aan.

Wat kost Google Ads?

De kosten van Google Ads zijn volledig flexibel. Er worden alleen kosten in rekening gebracht wanneer er op een advertentie wordt geklikt (pay per click). De kosten van de klikken (cost per click, CPC) worden bepaald aan de hand van een groot aantal factoren, zoals:

  • Het ingestelde bod (je geeft zelf een prijs aan)
  • De kwaliteitsscore van de advertentie
  • De hoeveelheid concurrentie op het zoekwoord
  • Het bod dat de concurrentie heeft ingesteld
  • Advertentiepositie (bijv. bovenaan, op de eerste pagina)

Een budget instellen

Binnen Google Ads kun je een maximaal dagbudget instellen. Stel dat je niet meer dan €20,- per dag wilt uitgeven, dan kan dit dus.

Met een klein budget adverteren op heel veel zoekwoorden in een competitieve markt heeft natuurlijk niet zoveel zin. En zoekwoorden die heel populair zijn, kosten vaak veel geld omdat grote bedrijven daar hoog op bieden. Het is slimmer om je budget gericht in te zetten op zoekwoorden met een voor jou positieve ROI (return on investment).

Om een idee te krijgen van wat er gemiddeld per klik wordt betaald in een bepaalde branche, bekijk dit artikel van WordStream (2023).

Wat doet een Google Ads specialist?

  • Een goede campagnestrategie bepalen: De input vanuit de adverteerder en de gestelde doelen, worden vertaald naar een campagnestrategie.
  • Het Google Ads account inrichten met een duidelijke structuur: Aan de hand van deze strategie wordt de structuur van de campagne in je Google account opgezet.
  • Toevoegen van verschillende advertentieteksten, extensies, negatieve (uit te sluiten) zoekwoorden, voor een efficiëntere campagne.
  • Onderhouden en optimaliseren van de campagne: Het toevoegen van negatieve zoekwoorden, het testen van variaties van advertentieteksten, etc.
  • Maandelijks een rapport van campagneresultaten via e-mail: Elke maand ontvang je per e-mail een rapport met de resultaten van je campagne(s). Zo houd je zelf inzicht in wat er gebeurt, wat het kost en oplevert.
  • Driemaandelijks persoonlijke toelichting op voortgang en advies over campagne: Elke drie maanden gaan we om de tafel om te kijken of we op de goede weg zijn, of er ontwikkelingen zijn waar we voor je campagne rekening mee moeten houden en of er belangrijke periodes aankomen. Dit kan via Skype, telefoon of gewoon bij Tasmanic op kantoor.

Waarom Google Ads uitbesteden?

Google Ads lijkt relatief eenvoudig. Maar om in een competitieve markt een winstgevende campagne te draaien, is vaak toch iets complexer. Vergeet niet dat Google bijna al zijn geld verdient met Ads. Dat komt doordat het product gewoon heel goed werkt maar ook omdat ze continu bezig zijn om deze inkomsten te optimaliseren.

Een Ads-specialist kan onafhankelijk advies geven over budget, biedstrategieën, zoekwoorden, landingspagina’s en conversie. Met andere woorden; een Ads-specialist zorgt ervoor dat niet Google maar jij als adverteerder het maximale rendement uit een campagne haalt.

Meer rendement uit een Ads-campagne

Met de juiste strategie krijg je meer rendement uit een Ads-campagne.

  • Met welk doel wordt de campagne opgezet?

Puur om producten te verkopen en winst te maken, leads te genereren of de bekendheid van je product of merk te vergroten?

  • Wat is de positionering van het bedrijf?

Voor een product met een prijsvechtersimago worden andere advertentieteksten en zoekwoorden gekozen dan voor een luxe merk. Is je merk of product/dienst uniek of heb je heel veel concurrenten?

  • Op welke producten, aankoopfase en zoekwoorden wordt de campagne gericht (en op welke juist niet)?

Ga je breed inzetten om het bereik zo groot mogelijk te maken, met het risico op wat minder relevante bezoekers? Of kies je voor een gerichte aanpak waarbij je zeer relevante bezoekers krijgt, maar je wellicht interessante kansen misloopt?

  • Welk budget is beschikbaar en hoe kan dit het beste worden ingezet?

Dat is afhankelijk van hoeveel je per klant verdient, hoeveel verschillende producten of diensten je wilt promoten en hoe je de campagne wilt aanpakken (bijvoorbeeld lang- of kortlopend).

  • Welke acties moeten bezoekers uitvoeren op je website en hoe zorgen we daarvoor?

Welke stappen zitten er nu in het aankoopproces tussen het moment dat de klant je merk voor het eerst ziet en het moment dat hij/zij je product of dienst afneemt?

  • Wanneer worden de resultaten geëvalueerd?

Tip: wil je na een maand al winstgevend zijn? Begin dan gewoon niet. Een campagne heeft zeker drie maanden nodig voordat hij beoordeeld kan worden.

Nieuwsgierig naar wat Google Adsbureau Tasmanic voor jou kan doen? Neem contact op +31 (0)85 4011 568 / mail@tasmanic.nl

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.