logo Meer weten images
Optimalisatie

CRO

Niet alleen méér, maar ook beter.

  • Behaal ambitieuze groeidoelstellingen
  • Vergroot marktaandeel
  • Duurzaam concurrentievoordeel

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (ook wel CRO of conversion rate optimization genoemd) is het optimaliseren van een website met als doel meer bezoekers een gewenste actie te laten ondernemen. Acties zoals het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

Bekijk je website eens met andere ogen. Bij Tasmanic bekijken we jouw website met  diverse testmethodes door de ogen van je klanten. Daarmee brengen we heel gericht het gebruikersgedrag en de daarbij behorende hobbels in kaart. We beginnen met de test die de meeste impact heeft op jouw bedrijfsdoelstellingen. Inzicht in de theorieën over online gedrag is daarbij essentieel.

Conversieoptimalisatie

Wat heb je aan CRO?

Stel je adverteert via Google Ads en geeft daar serieus budget aan uit. De campagnes werken goed en er komt veel traffic (bezoekers) naar je site. Maar het percentage dat ook daadwerkelijk tot aankoop of andere gewenste actie overgaat, is in jouw ogen te laag. Wij kijken dan ook naar benchmarks om te bepalen of dat inderdaad te laag is. Zo ja, dan heeft het dus zeker zin om naar CRO te kijken. Bezoekers zijn leuk, maar kopers zijn beter! Overigens zijn benchmarks niet heilig, belangrijker is wat jouw klanten verwachten en willen.

Waar en waarom haken bezoeker af bij jou?

We gaan heel precies uitzoeken waarom mensen afhaken en in welke fase van het proces (aankoop, contact leggen, inschrijven voor nieuwsbrief, etc.). Ergens zitten er dus hobbels die niet genomen worden. Die vinden wij en we zorgen dat ze verdwijnen. Dit is een continu proces van testen en bijsturen. Als het goed gaat sla je twee vliegen in één klap. En je Ads-budget rendeert beter en je omzet neem toe.

Breng de theorie in de praktijk

Er is heel veel kennis over online gedrag van mensen. Die kennis zetten we graag voor je in.

Stel een hypothese op

Wat is de te verwachten verbetering van de prestaties?

Test de hypothese

Draai de test altijd gelijktijdig met (dus naast) de originele versie. Zo kun je vergelijken.

Implementeer de verbetering of leer van de test

Niet alle testen zijn succesvol, ze zijn wel allemaal waardevol. Wat niet werkt is immers ook belangrijke informatie.

CRO bij Tasmanic

Met CRO helpen we onze klanten aan serieus beter rendement van hun online marketingbudget. In het kort gaan we daarbij als volgt te werk:

 

 

1

Analyse huidige situatie

Welke campagnes lopen er en hoe doen ze het? Wel traffic maar weinig conversie? Dan gaan we opzoek naar alle hobbels waarop bezoekers afhaken. Vaak zijn dat verrassende zaken, niet alleen de kleur en vorm van een button. Het kan ook in de landingspagina zitten, de teksten, beelden, noem maar op.

2

Strategie bepalen

Stuk voor stuk moeten alle mogelijk hobbels bekeken worden. Vervolgens moet er een plan komen om elke hobbel aan te pakken. Dit moet gezien worden vanuit de zogenaamde ‘funnel’ de stappen die ene bezoeker neemt om tot een door jou gewenste actie over te gaan.

3

Uitvoeren strategie: opzetten A/B testen

We testen de huidige situatie (A) tegenover de aangepaste of nieuwe situatie (B). Dit heet dus A/B testen. Een deel van de bezoekers krijgt de site A te zien de andere helft B. Vervolgens meten we de resultaten. Als B significant beter scoort wordt dat de nieuwe A, en gaan we verder met de volgende hobbel.

4

Evaluatie strategie

Welke testen hebben goed uitgepakt, welke niet? Wat hebben we geleerd. Daarmee kunnen we terug naar de analyse-fase.

CRO is een continu proces

CRO draait in feite om een voortdurende wens om het steeds beter te doen. Grote websites zoals Coolblue, Bol, Booking en Amazon doen dit dag in dag uit met tientallen experts.

Maar wat zij bereiken, is ook bereikbaar voor kleinere bedrijven.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.