• Spring naar de inhoud
  • Spring naar de voettekst

Niek van Son

Freelance online marketeer

Hoofdnavigatie

  • Het doel
    • Bekendheid
      • Zoekwoorden onderzoek
      • Website
      • Social media profielen
      • Lokale vindbaarheid
    • Groeien
      • SEO
      • Contentmarketing
      • Google AdWords
      • Inbound marketing
      • Social media advertising
      • Conversie optimalisatie
      • Video SEO
    • Klantretentie
      • E-mail marketing
      • Social media monitoring
  • Voor wie?
    • B2B bedrijven
    • Marketingbureaus
    • Startups
  • Mijn Expertise
    • AdWords specialist
    • SEO specialist
    • Online marketing specialist
    • Interim online marketeer
    • Online marketing strategie
  • Blog
  • Over mij
    • Klanten
    • Cv
    • Contact
  • FAQ
Je bent hier: Home / Groeien / Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Websites kunnen meer rendement behalen door conversie optimalisatie te integreren in hun standaard werkwijze. Er wordt veel geïnvesteerd in SEA, SEO of social media advertising maar weinig aan het omzetten van al deze bezoekers naar klanten. Omdat kliks steeds duurder worden en de competitie toeneemt is het verstandig om ook te investeren in het rendement van bezoeker en dat is wat conversie optimalisatie doet.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (ook wel CRO of conversion rate optimization genoemd) is het optimaliseren van een website met als doel meer bezoeker een gewenste actie te laten ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn.

Een conversie is dus een gewenste actie. Dit hoeft niet direct een aankoop te zijn. Beter is om al in een eerder stadium van het aankoopproces conversie mogelijkheden te bieden.

Hoe kun je optimaliseren?

Er zijn veel manieren om conversie te optimaliseren en een opvallende kleur geven aan je conversieknop is er daar maar 1 van. Verder kun je werken aan:

  • Design (opvallende call to action, positionering belangrijke elementen)
  • Techniek (snelheid van de website)
  • Content (wervende teksten, vertrouwen uitstralen, gericht op de intentie van de bezoeker)

Maar waar begin je mee?

Waar liggen de kansen?

Hoe kom je er achter waar je moet beginnen.

  • Analyse Analytics (pagina’s met veel bezoekers maar een korte time on site, pagina’s met een hoog bounce percentage)
  • Potentiële opbrengsten (als ik 10% meer conversies behaal, is het dan de moeite waard om hier X bedrag in te investeren)
  • Wat is de positie in de aankoopfunnel (later in de funnel levert conversie optimalisatie meer directe omzet op)

Starten met conversie optimalisatie

Om aan de slag te gaan is 1 ding belangrijk:

  • Testen testen testen: elke aanpassing die gedaan wordt.

Daarvoor zullen hypotheses opgesteld worden die vervolgens met een a/b test worden verworpen of bevestigd.

Hier is niet veel voor nodig maar gebruik van software zoals Optimizely, Visual Website Optimizer, Unbounce en Hotjar kan het eenvoudiger maken.

Meer CRO tips

Backlinko: 100+ Conversion Rate Optimization Techniques

Aan de slag met CRO

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Footer

Reviews

Niek van Son scoort gemiddeld 4.5 / 5 op basis van 4 ervaringen op Google.

Starten met groeien?

Vrijblijvende afspraak aanvragen >>

Kom langs

Niek van Son Marketing Advies

Torenallee 62-22
5617 BD Eindhoven, Nederland

Copyright © 2018 · Niek van Son

  • SEO specialist
  • AdWords specialist
  • Interim online marketeer
  • Online marketing specialist
  • Online marketing Eindhoven