“Content is king” is zonder twijfel één van de meest herhaalde marketingclichés van de laatste jaren. Er valt wel wat op af te dingen, maar dat je met goede content veel bereikt staat vast. Zoveel zelfs, dat er een speciale tak van sport voor is ontstaan: contentmarketing. Maar wat is contentmarketing precies en hoe ga je er zelf mee aan de slag?
Contentmarketing: de betekenis
Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action. – Content Marketing Institute
Vrij vertaald:
Contentmarketing is een strategische marketing aanpak die gericht is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijke gedefinieerd publiek aan te trekken, aan je te binden en uiteindelijk klant van je te laten worden.
Contentmarketing is dus niet alleen een online marketing instrument. Internet heeft het instrument wel een stuk effectiever gemaakt.
Om welke content gaat het?
Content is een breed begrip. De bekendste voorbeelden zijn blogartikelen en nieuwsberichten. Maar ook video’s, infographics en socialmediaberichten vallen eronder. En de laatste jaren zien we bijvoorbeeld ook dat podcasts een steeds grotere rol krijgen in contentmarketing.
Waarom is contentmarketing zo waardevol?
Een goede vraag, want een motto als “content is king” suggereert bijna dat content een doel op zichzelf is. En dat is het natuurlijk niet. Met de juiste content kun je je doelgroep echter in verschillende fases van de customer journey iets waardevols bieden.
Op die manier heb je niet eenmalig contact met je klant op het moment van aankoop. Juist door de contactmomenten voor, tijdens en na de aankoop bouw je een langdurige relatie op. En dat is erg waardevol, zeker voor b2b marketing.
Een mooi voorbeeld
Dat het voor een gitaarwinkel logisch is om te bloggen over het onderhoud van je instrument, dat is logisch. Net zoals dat het voor een bank een slim idee is om een online huishoudboekje aan te bieden.
Die basis is voor de meeste websites absoluut een goed startpunt. Maar het is ook leuk om eens te kijken hoe creatief sommige merken op het gebied van contentmarketing kunnen zijn.
Zoals Coca Cola, dat op zijn labels de meest populaire namen per land afdrukte. Het resultaat? Miljoenen mensen deelden online foto’s van de flesjes met hun naam erop en tagden vrienden van wie ze de naam tegenkwamen.
Ook aan de slag met contentmarketing
Baanbrekende campagnes zoals die van Coca Cola zijn niet voor iedereen weggelegd. Maar voor elk bedrijf liggen er mooie kansen.