logo Meer weten images

Wat is contentmarketing: uitleg en voorbeelden

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 15 juni 2023

“Content is king” is zonder twijfel één van de meest herhaalde marketingclichés van de laatste jaren. Er valt wel wat op af te dingen, maar dat je met goede content veel bereikt staat vast. Zoveel zelfs, dat er een speciale tak van sport voor is ontstaan: contentmarketing. Maar wat is contentmarketing precies en hoe ga je er zelf mee aan de slag?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een techniek voor het creëren van relevante en waardevolle content die ingezet wordt voor het aantrekken, werven en relateren aan een gedefinieerde doelgroep, met het doel om meer klanten te genereren en het creëren van klant merkbetrokkenheid en klantloyaliteit (Lou & Xie, 2021).

Contentmarketing is dus niet alleen een online marketing instrument. Internet heeft het instrument wel een stuk effectiever gemaakt.

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Contentmarketing is belangrijk instrument voor bedrijven vanwege de impact op klantbetrokkenheid, merkbekendheid en SEO. Door waardevolle en relevante inhoud te creëren, kun je een relatie opbouwen met je doelgroep, hun vertrouwen winnen en je positie als autoriteit in je branche versterken. Contentmarketing gaat verder dan simpelweg promotie maken; het gaat om het delen van informatie die je publiek helpt, hen betrokken houdt en uiteindelijk leidt tot hogere conversieratio’s.

Welke type content is er?

Het type content dat gepubliceerd wordt kan variëren, van blogberichten, whitepapers, casestudy’s, video’s, foto’s of artikelen. Het is echter wel belangrijk dat contentmarketing niet gezien moet worden als een stuk tekst of bericht dat het bedrijf maakt voor de klanten. Inhoud van de content moet interessant en interactief zijn, en een belangrijk onderdeel van de content is om klanten in staat te stellen te communiceren en feedback te geven via verschillende kanalen in de funnel (Pulizzi, 2014).

Wat is goede content?

Järvinen & Taiminen (2016) concludeerden dat het genereren van hoogwaardige content een doorlopend leerproces is waarbij de inhoud voortdurend wordt geëvalueerd om betrokkenheid bij de doelgroep te creëren. Ten eerste moet het ontwerp van de inhoud voldoen aan de behoeften van de klant. Een kernelement met betrekking tot inhoud van hoge kwaliteit content is dat het waarde creëert voor klanten in plaats van alleen de producten en diensten van het bedrijf te promoten. Goede content richt zich niet op producten, maar richt zich eerder op het helpen van klanten bij het oplossen van hun problemen en het geven van advies over zaken waar klanten misschien onzeker over zijn. Met andere woorden, de inhoud die door het bedrijf wordt geproduceerd, vermeldt misschien niet eens het bedrijf of zijn producten, maar richt zich puur op een bepaald onderwerp waarin het bedrijf een expert is. Dit betekent dus dat het bedrijf zich bewust moet zijn van de informatiebehoeften van zijn klanten voor het creëren van waardevolle en relevante content. Dit kan in de praktijk gedaan worden door feedback van klanten te verzamelen en door sociale media te monitoren.

Wat zijn de voordelen van contentmarketing?

Het schrijven van goede content komt natuurlijk niet zonder voordelen. Wanneer je je als bedrijf richt op het schrijven van goede content, zul je er ongetwijfeld profijt uit gaan halen.

  • Bereiken van nieuwe gebruikers: Door het schrijven van content die de vraag van gebruikers beantwoorden, kan je nieuwe gebruikers aantrekken die meer informatie willen lezen over een bepaald onderwerp. Gebruikers die tevreden zijn na het lezen van je artikel kunnen op lange termijn klanten worden van je bedrijf.
  • Goed voor de rankings in de zoekmachines (SEO): Google en andere zoekmachines proberen de vragen van zoekers zo goed mogelijk te beantwoorden door de beste content bovenaan te zetten in de zoekresultaten. Door het schrijven en publiceren van goede content zal dit opgepakt worden door Google en zal je ook stijgen in rankings.
  • Opbouwen van klantrelaties: Doordat gebruikers in aanraking komen met je content die waardevol voor ze zijn, kan je een duurzame relatie met hen ontwikkelen. Op deze manier kan je een “autoriteit” opbouwen voor vragen over een bepaald onderwerp.
  • Lange termijn: De meeste bedrijven maken gebruik van zoekmachine advertenties (SEA) en social ads voor het verhogen van het bereik, leads en sales. Het grote nadeel is dat dit tijdelijk is, zodra de campagnes niet meer actief staan daalt het bereik en daarmee ook de leads en sales. Het voordeel van contentmarketing is dat het altijd blijft bestaan en behoudt zijn waarde zolang de vindbaarheid, relevantie en kwaliteit aanwezig zijn. Dit kan je waarborgen door het artikel periodiek te controleren voor updates.

Contentmarketing in social media

Marketeers gebruiken social media voor het promoten van hun merknaam om brand awareness en klantloyaliteit te versterken. Hierbij maken marketeers gebruik van verschillende tactieken om de doelgroep aan te moedigen om interactie te tonen met de berichten van het bedrijf en daarmee ook de populariteit te verhogen (Swani, Milne, Brown, Assaf & Donthu, 2017). Wat social media belangrijk maakt voor contentmarketing, is dat consumenten het gebruiken in hun zoektocht naar informatie, vergelijken van producten en offers, en het opbouwen van relaties met de verkopers. Daarom zou social media voortdurend gebruikt moeten worden om klanten te informeren gedurende de verkoopproces. Daarnaast vergroot het de mogelijkheid van de salesteam om de klanten te helpen. Bovendien vergroten ze het vermogen van het salesteam om de klant te helpen door de informatieuitwisseling tussen het bedrijf en de consument te verbeteren, wat op zijn beurt de tevredenheid van de klant verbetert.(Agnihotri, Dingus, Hu & Krush, 2016). 

Best practices contentmarketing in social media

Bedrijven zouden de volgende best practices kunnen overwegen bij het maken van contentmarketing in social media:

  1. Content die je helpt klanten te benaderen: deel nieuws over het testen van een nieuw product; verhalen delen over maatschappelijke betrokkenheid; enquêtes over relevante onderwerpen genereren.
  2. Content waarmee bedrijven de behoeften van klanten kunnen ontdekken: tweet over een applicatie in ontwikkeling om feedback en ideeën te krijgen; polls maken voor klanten om te stemmen en commentaar te leveren op voorgestelde wijzigingen.
  3. Content die het aanbod van het bedrijf onder de aandacht brengen: deel succesverhalen op Facebook; een informatief YouTube kanaal starten; tweets over promoties en loyaliteitsbeloningen.
  4. Content die de verkoop helpt voltooien: praat een-op-een met klanten om te werken aan zakelijke belemmeringen; blogposts maken om te praten over bekende problemen of klachten over producten en diensten.
  5. Follow-up diensten en -praktijken: analyseer je volgers en identificeer de prospects; vraag om reviews; aankondigen een nieuw product.

Voorbeelden contentmarketing

Dat het voor een gitaarwinkel logisch is om te bloggen over het onderhoud van je instrument, dat is logisch. Net zoals dat het voor een bank een slim idee is om een online huishoudboekje aan te bieden.

Die basis is voor de meeste websites absoluut een goed startpunt. Maar het is ook leuk om eens te kijken hoe creatief sommige merken op het gebied van contentmarketing kunnen zijn.

Zoals Coca Cola, dat op zijn labels de meest populaire namen per land afdrukte. Het resultaat? Miljoenen mensen deelden online foto’s van de flesjes met hun naam erop en tagden vrienden van wie ze de naam tegenkwamen.

We hebben je al verteld dat contentmarketing niet alleen online marketing is, om een leuk voorbeeld te geven gaan we naar Frankrijk en meer dan 100 jaar terug in de tijd:

Oorspronkelijk was Michelin een fabrikant van fietsbanden met de droom om uit te breiden naar autobanden. In de tijd waren auto’s echter complete nieuw en waren er maar 3.000 auto’s in heel Frankrijk rond aan het rijden. De mensen wisten toen eigenlijk helemaal niks van auto’s af, behalve dat je met je familie naar de picknick kon. De mensen hadden geen idee waar ze heen konden gaan buiten de bekende lokale gebieden. Je kon in die tijd een boek vullen met alles wat mensen niet wisten over auto’s en wat je ermee kon: waar kan je benzine kopen, hoe kan je je autoband wisselen, waar kan ik een garage vinden, waar kan ik overnacht verblijven, ga maar door. De Michelin broeders begreep de vraag van de mensen en speelde hier geniaal op in, ze kwamen met een boek: Michelin Guide. Zoals de omslag verkondigde, was het een gratis gids van 400 pagina’s voor chauffeurs in Frankrijk, die al deze vragen en meer beantwoordde. De eerste editie werd al meer dan 35.000 keer geprint, terwijl er maar 3.000 auto’s waren in Frankrijk. Door het maken van de gids, steeg de vraag naar auto’s – en daarmee ook autobanden. Al snel werd het boek verkocht in omgevende landen en breide het boek uit tot 600 pagina’s in 1920. In 1910 creëerde ze ook de Michelin Map voor automobilisten, die zo goed was dat het tijdens de tweede wereldoorlog nog werd gebruikt door militairen. In 1926 breide de Michelin broeders het boek uit met restaurant ratings. Vijf jaar later kwamen ze met een officieel rating systeem van één, twee of drie sterren voor restaurants die vandaag de dag nog bekend zijn. Chef-koks doen enorm hun best om een ​​plekje in de Michelingids te krijgen, de bijbel der eetgidsen.

Hoe maak je een contentmarketingplan?

Bij het maken van een contentmarketingplan zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden. We leggen je eerst uit wat het is en wat de toegevoegde waarde is, vervolgens geven we een aantal handvaten waarmee jij je contentmarketingplan kan opzetten.

Wat is een contentmarketingplan?

Een contentmarketingplan is een plan voor het creëren, publiceren en onderhouden van online content. Hierbij gaat het om content voor je eigen website, maar bijvoorbeeld ook voor social media en andere online platformen.

Waarom heb je een contentmarketingplan nodig?

Je hebt een website waarop je regelmatig nieuwe blogartikelen post. Dat is tenslotte goed voor je SEO. En zonder social media kun je tegenwoordig ook niet, dus post je regelmatig op Facebook, Twitter en LinkedIn.

Je hebt het gevoel dat je goed bezig bent, maar eigenlijk weet je het ook niet helemaal zeker. En dat is precies waarom je een contentmarketingplan nodig hebt. Hiermee stel je vooraf duidelijke doelen vast en ontwikkel je een strategie om deze te bereiken.

Waar moet je over nadenken?

Een goed contentmarketingplan begint met helder geformuleerde doelen. Een paar vragen die je op weg helpen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Welke problemen en behoeftes hebben zij?
  • Hoe gaat jouw content hen daarbij helpen?
  • Hoe ga je het effect van je content meten?

Zodra je deze doelen hebt vastgesteld, kun je verder met de volgende stap in je contentmarketingplan.

Welke content heb je al?

Vaak wordt een contentmarketingplan opgesteld omdat men niet tevreden is met de huidige content. Dat betekent niet dat je die content voor niets hebt gemaakt. Vaak is er namelijk plek voor in je nieuwe contentstrategie.

Breng daarom goed in kaart welke content je al hebt. Welke content past bijvoorbeeld goed binnen je nieuwe strategie? Maar schuif de content die hier niet helemaal binnen past niet direct aan de kant.

Kun je deze content misschien niet uitbreiden om tot een betere kwaliteit te komen? Of kun je verschillende kleine artikeltjes misschien samenvoegen tot één groter en sterker geheel?

Nieuwe ideeën opdoen

Het ontwikkelen van nieuwe ideeën is misschien wel het leukste onderdeel van je contentmarketingplan. Voor het geval de creativiteit niet direct op gang komt, hierbij een paar handige online tools:

Answerthepublic.com: op deze site vul je een zoekterm in. De tool brengt vervolgens alle vragen in beeld rondom dit onderwerp. Deze zijn gebaseerd op vragen die gebruikers van zoekmachines invullen. Precies de vragen die je doelgroep graag beantwoord wil hebben.

Buzzsumo.com: deze betaalde tool laat zien welke content er rond een bepaald onderwerp goed scoort. Je ziet hoeveel shares een item heeft gekregen en op welke platformen. Een goede indicator van welk type content de doelgroep binnen een bepaald onderwerp graag ziet.

Planning en monitoring

Met al die nieuwe ideeën op zak is de volgende stap om deze goed in te plannen. Dat doe je met behulp van een contentkalender. Hierop plan je alle content in en zorg je voor een goede verdeling van de verschillende soorten content.

Tot slot is het zaak om de prestaties van je content te monitoren. De lessen die je hieruit trekt zijn weer belangrijke input voor het verder aanscherpen van je contentmarketingplan.

Bronnen

Agnihotri, R., Dingus, R., Hu, M.Y., & Krush, M.T. (2016). Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales. Industrial Marketing Management, 53, 172-180.

Järvinen, J., & Taiminen, H. (2016). Harnessing marketing automation for B2B content marketing. Industrial Marketing Management, 54, 164-175.

Lou, C., & Xie, Q. (2021). Something social, something entertaining? How digital content marketing augments consumer experience and brand loyalty. International Journal of Advertising, 40(3), 376-402.

Pulizzi, J. (2014). Epic Content Marketing – How to tell a different story, break through the clutter, and win more customers by marketing less. McGraw Hill.

Swani, K., Milne, G.R., Brown, B.P., Assaf, A.G., & Donthu, N. (2017). What messages to post? Evaluating the popularity of social media communications in business versus consumer markets. Industrial Marketing Management, 62, 77-87.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.