logo Meer weten images

Wat doet een online marketeer? Taken en vacature

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 14 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 15 juni 2023

Wat doet een online marketeer?

Een online marketeer of internet marketeer helpt een bedrijf haar bedrijfsdoelstellingen te behalen met uiteenlopende vormen van online marketing. De online marketeer voert de marketingstrategie van een bedrijf uit of neemt het strategische gedeelte uit handen, waarna hij/zij verschillende uitvoerende marketeers aanstuurt. Online marketing is maar een klein gedeelte van het gehele marketingtraject. Daarom zijn online marketeers vaak tactisch en uitvoerend in tegenstelling tot marketeers die meer strategisch werken.

Online marketing binnen marketing

De werkzaamheden van een online marketeer

Een online marketeer kan verschillende verantwoordelijkheden en werkzaamheden op zich nemen, afhankelijk van zijn/haar vakgebied. Doorgaans staan de analyse, het marketing advies, de uitvoering en het testen centraal in het werk van een online marketeer.

Analyse

Een online marketeer analyseert de online markt en mogelijkheden op het gebied van online marketing. De online marketeer kijkt kritisch naar de huidige online marketingstrategie en activiteiten, de verschillende marketingkanalen en de middelen die er zijn. Vervolgens stelt de online marketeer vast hoe de online doelgroep het beste bereikt kan worden en welke vorm van online marketing het meest rendabel is en de hoogste ‘return on investment’ (ROI) oplevert.

Advies

Na het in kaart brengen van de mogelijkheden, geeft een online marketeer een persoonlijk marketingadvies. De online marketingdoelstellingen worden concreet gemaakt en  kansen, prioriteiten en verbeterpunten worden in kaart gebracht. Een praktisch stappenplan laat zien hoe deze doelstellingen behaald zullen worden, welke investering hiervoor nodig is en wat het oplevert.

Uitvoering

Nadat het online marketingplan concreet is gemaakt, gaat de online marketeer hiermee aan de slag. Indien de online marketeer niet alle taken zelf op zich kan nemen, worden er verschillende experts ingehuurd, zoals een SEO specialist, webdeveloper, SEA specialisten of designers. Advertentiecampagnes worden opgezet, content wordt geplaatst en aanpassingen worden doorgevoerd.  De online marketeer stuurt de verschillende online marketeers aan en is verantwoordelijk voor het geheel.

Testen

Hypotheses worden opgesteld en advertentieteksten worden getest. Het bezoekersgedrag wordt in kaart gebracht en met A/B testen wordt de conversiegerichtheid van een pagina vastgesteld. Met Google Analytics en andere analytische programma’s worden gebruikt om de resultaten van diverse online marketingcampagnes in kaart te brengen. De online marketeer bepaalt de effectiviteit van de algehele marketingstrategie, waarna deze – indien nodig – wordt bijgesteld, zodat er voortdurend naar het beste resultaat gestreefd wordt.

Wat zijn je taken als online marketeer?

Als internet marketeer heb je verschillende taken waarmee je bezig bent gedurende de dag. Je bent voornamelijk bezig met het optimaliseren van conversies (sales) en websiteverkeer. Daarnaast ben je ook voortdurend bezig met het analyseren van je data om zo de beste keuzes te maken. Als je senior online marketeer te werk gaat zou het ook kunnen dat je starters/junior marketeers aan zal moeten sturen en begeleiden in het proces. Afhankelijk van de specialisatie van de online marketeer zullen de taken verschillen per bedrijf, maar de volgende taken worden door de meeste online marketeers uitgevoerd:

  • Analyseren van campagne data in Google Analytics
  • Organisch verkeer performance controleren via Google Search Console
  • Opzetten en monitoren van campagnes (bijv. Google Ads)
  • Uitvoeren van A/B testen voor je website of campagnes
  • Uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek
  • Rapportages maken van je analyses
  • Advertentieteksten schrijven
  • Schrijven van content voor de website

Vakgebieden van een online marketeer

Een online marketeer kan werkzaam zijn binnen één of meerdere vakgebieden. Vaak werken verschillende online marketeers samen om zo met de verschillende expertises het beste resultaat te behalen.

SEO / Zoekmachineoptimalisatie

Met zoekmachineoptimalisatie wordt de vindbaarheid van een product, bedrijf of pagina verbeterd. Content wordt afgestemd op de zoekopdrachten van potentiële klanten of geïnteresseerden. Door een duidelijke website structuur te hanteren rankt een website hoger in de zoekresultaten. Er worden meer bezoekers gegenereerd en de kans dat deze tot aankopen of aanvragen overgaan wordt vergroot, doordat de content optimaal aansluit op de verwachting van de (be)zoeker.

SEA / PPC / Google Ads

Met SEA (Search Engine Advertising) worden er met relevante keywords pakkende advertenties gecreëerd die direct inspelen op de zoekvraag van een potentiële klant. Zoekmachine adverteren is zeer effectief om meer websitebezoekers te genereren die (zo goed als) klaar zijn om klant te worden. De winstgevendheid van een SEA campagne kan dus erg hoog zijn, mits deze goed is opgezet door de online marketeer.

Social media marketeer

Op social media kan een online marketeer een loyale community opbouwen met advertenties en community management. Door de community actief betrokken te houden met relevante content en aanbiedingen, worden er blijvend websitebezoekers gegenereerd en is het aantal herhaalaankopen hoog.

Conversieoptimalisatie

Een belangrijk onderdeel van online marketing is conversieoptimalisatie. Marketingactiviteiten kunnen nog zo veel interesse wekken en potentiële klanten naar een website sturen; als de conversiegerichtheid van een pagina te wensen overlaat zal de winstgevendheid van de online marketing laag zijn. Een online marketeer kan met video recording en A/B testen bepalen welke indeling, content, knoppen en elementen zorgen voor een meer aankopen en aanvragen. Een online marketeer kan de conversiegerichtheid van een website optimaliseren en hiermee de winstgevendheid van alle marketingactiviteiten verhogen.

Eigenschappen online marketeer

De marketingmogelijkheden lijken oneindig en de online markt is continu in beweging. Het aanbod online marketeers is dan ook groot. Bij de zoektocht naar een geschikte online marketeer dient er rekening gehouden worden met verschillende eigenschappen.

Analytisch

Eén van de grote voordelen van online marketing is het feit dat resultaten nauwkeurig te meten zijn, waardoor continu de hoogste winstgevendheid kan worden nagestreefd. Een online marketeer is daarom analytisch en houdt van cijfers, statistieken en spreadsheets. Een online marketeer weet data goed te interpreteren en te gebruiken om strategieën te optimaliseren en zo altijd voor het beste resultaat te gaan.

Nieuwsgierig

Het aantal mogelijkheden op online marketing gebied is enorm groot en er zijn continue ontwikkelingen. Een online marketeer is daarom nieuwsgierig en volgt deze ontwikkelingen op de voet. Hij/zij is continu op zoek naar nieuwe manieren om de verschillende doelstellingen te behalen en blijft kijken naar welke mogelijkheden of ontwikkelingen het beste resultaat zullen opleveren voor het desbetreffende bedrijf.

Kritisch

Een online marketeer is kritisch en stelt zich geregeld de vraag of bepaalde zaken beter kunnen. Testen worden uitgevoerd en resultaten worden gemeten, om zo altijd zeker te zijn van de beste aanpak. Een online marketeer is eerlijk, alert en streeft continu naar verbetering.

Communicatief en sociaal

Omdat online marketeers doorgaans veel samenwerken met andere online marketing experts, is het van groot belang dat zij communicatief en sociaal zijn. Binnen online marketing dienen verschillende marketeers zaken continu af te stemmen en op elkaars activiteiten in te spelen, om zo samen het beste eindresultaat neer te zetten.

Waar kan je werken als online marketeer?

Online marketeers kunnen bij meerdere soorten organisaties te werk. Zo kunnen ze van waarde zijn bij een online marketingbureau dat de online marketing van andere bedrijven doet. Daarnaast kan je ook aan de slag als de online marketeer van een specifiek bedrijf, denk hierbij aan alles van startups tot multinationals. Het is ook mogelijk om als freelancer aan de slag te gaan, waarbij je zelf zorgt voor je klanten en inkomsten.

Welke opleidingen/cursussen moet je volgen als online marketeer?

Er zijn verschillende opleiding die je kan volgen om een online marketeer te worden. Denk bijvoorbeeld aan opleiding zoals:

  • Commerciële economie (hbo)
  • Creative Business (hbo)
  • Communicatie (hbo)
  • Bedrijfskunde (hbo)
  • Marketing Management (wo)
  • Marketing Analytics (wo)

Daarnaast zijn er ook meerdere partijen die opleidingen van kortere duur/cursussen aanbieden om de basis van online marketing te leren. Dit kunnen algemene cursussen zijn over online marketing, maar ook specifieke cursussen voor bijvoorbeeld SEO, emailmarketing, SEA etc.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Een online marketeer heeft vaak goede mogelijkheden om door te groeien binnen een bedrijf. Dit komt vaak doordat de online marketeer een specialisatie ontwikkelt voor een specifiek vakgebied binnen online marketing. Zo kan je bijvoorbeeld doorgroeien tot een SEO specialist. Je zal dan verantwoordelijk worden voor het optimaliseren van de website voor het aantrekken van organisch verkeer. Het zou ook kunnen dat je aangetrokken wordt tot adverteren en een Google Ads specialist wordt. In dat geval ben je verantwoordelijk voor het opzetten, monitoren en optimaliseren van de campagnes om conversies te behalen tegen de ROI die gewenst is binnen het bedrijf.

Vacature online marketeer

Ben je enthousiast en wil je aan de slag als online marketeer, neem dan een kijkje op onze vacaturepagina. Bij Tasmanic zijn we op zoek naar online marketeers met een specialisme zoals social media advertising, SEO, SEA en nog meer. De salarissen verschillen per functie en zijn afhankelijk van de werkervaring.

Ben jij onze nieuwe Head of Paid (Search & Social)?

Wij hebben een mooie kans voor je

Vacature Head of Paid
Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.