Status quo bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Groeien betekent veranderen, maar zijn ondernemers wel altijd bereid om deze veranderingen te omarmen? Vaak houden ze vast aan de huidige situatie, zelfs als deze niet optimaal is. Neem bijvoorbeeld een samenwerkingspartner die consequent zijn afspraken niet nakomt; het zoeken naar een nieuwe partner lijkt vaak meer gedoe dan het…
Lees meerOstrich (struisvogel) effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Denk je dat het niet zo'n vaart zal lopen met AI? Nobelprijswinnaar Paul Krugman zei in 1998: "By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's." Struisvogelgedrag is niet verstandig maar wel een heel natuurlijke reactie…
Lees meerZero-sum bias: definitie, voorbeelden en praktische tips
Een klant die naar de winkel van de concurrent gaat, wordt geen klant bij jou, toch? Dit is een typisch voorbeeld van de zero-sum bias. Woonwinkels hebben echter ontdekt dat deze manier van denken niet altijd voordelig is, en kiezen er voor om dicht bij elkaar gevestigd te zijn.
Lees meerAnecdotal fallacy: definitie, voorbeelden en praktische tips
De anekdotische drogreden, of 'Volvo fallacy', is de cognitieve denkfout die misschien wel het vaakst voorkomt bij ondernemers. Hij is aantrekkelijk omdat het natuurlijk en logisch voelt om te vertrouwen op de ervaringen van anderen. Echter, juist deze ogenschijnlijke eenvoud kan leiden tot slechte besluitvorming.
Lees meerSelectieve perceptie: definitie, voorbeelden en praktische tips
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… want ik vind het interessant en jij waarschijnlijk niet! Hoe kan het toch dat consumenten sommige informatie totaal over het hoofd zien, terwijl jij ervan overtuigd bent dat de boodschap zo duidelijk is? Dat noemen we selectieve perceptie. Een cognitieve denkfout waar…
Lees meerHet Google-effect: definitie, voorbeelden en praktische tips
Even iets ‘googelen’ is zo normaal geworden, dat het in 2006 als werkwoord werd opgenomen in het woordenboek. Maar constant googelen kan het brein beïnvloeden. Waarom vergeten we de informatie die we net opgezocht hebben? En waarom is dit voor ondernemers zo belangrijk om te weten?
Lees meer