logo Meer weten images

Goede website maken: 8 onderdelen

Marketing

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 14 juni 2023

Een goede website is meer dan een online visitekaart van je bedrijf. Miljoenen mensen zoeken elke dag in zoekmachines en als ondernemer wil je ook dat ze jouw website gaan vinden. Tasmanic houdt zich bezig met het online vindbaar maken van bedrijven en is er geen moment om hier mee bezig te zijn bij het maken van de website. In dit artikel leggen we je uit hoe je een goede website kan maken die ook online vindbaar is.

Goede website en SEO

Bij het maken van een website is het belangrijk om rekening te houden met SEO. Dit bepaalt tenslotte hoe goed zoekers op het web je website kunnen vinden. We hoeven niet te benadrukken hoe belangrijk dit is, want als niemand je website kan vinden, zal je er ook niks mee bereiken. Zorg er dus altijd voor dat er een SEO specialist of SEO bureau meekijkt wanneer je een nieuwe website aan het bouwen bent.

De 8 onderdelen van een goede website

Bij het maken of laten maken van een website zijn er 8 onderdelen om rekening mee te houden. Deze 8 onderdelen helpen naast dat je een goed werkende website hebt, ook het creëren van een website die focust op kwaliteit. Google (2019) geeft al sinds 2019 aan dat je altijd moet focussen op de kwaliteit van je site en content. Algoritme updates van Google zorgen voor verschuiving in de rankings, voornamelijk omdat andere sites een betere match zijn met zoekopdrachten en niet omdat de website er mooier uitziet. Controleer daarom ook met regelmaat of jouw content de zoekintentie van de mensen beantwoordt, we leven in een constant veranderende markt waar elke dag nieuwe kansen ontstaan. Hiervoor moet je als bedrijf ook regelmatig je SEO strategie evalueren.

1: Doel van je website

Aan het behalen van welke bedrijfsdoelen kan de website een bijdrage leveren? Als dit helder is, worden veel beslissingen die daarop volgen eigenlijk heel logisch. Een website kan relevant zijn op grofweg 3 niveaus:

  1. De website is een online visitekaartje dat potentiële samenwerkingspartners laat zien dat we een betrouwbaar bedrijf zijn.
  2. De website is een belangrijk marketingkanaal waarmee we een significant deel van onze nieuwe klanten binnenhalen.
  3. De website is ons product. Denk aan platforms als Airbnb, Marktplaats, vergelijkingssites zoals Independer, etc.

Het hoeft niet zo te zijn dat je als bedrijf alleen een van de drie doelen hebt. Een website is een krachtige tool, gebruik het verstandig om je bedrijfsdoelen te halen.

2: Website matcht de zoekintentie van zoekers

Als bedrijf is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Weet wat je mensen kan bieden, zodat je ze een reden kan geven om naar je website te komen en zaken met je te doen. Daarvoor moet je alles weten over je doelgroep: er is een verschil tussen wat ze roepen en wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Zorg ervoor dat jouw product/content niet een mogelijke oplossing is, maar echt waarde toevoegt aan de klant. In andere woorden, zorg ervoor dat jouw website gebouwd is om de zoekintentie van je doelgroep te beantwoorden. Hiervoor kan je de user journey in kaart brengen. Hiermee bedoelen we alle activiteiten die gebruikers doorlopen tot ze overgaan tot aankoop. Zorg ervoor dat de user jouw website vaker tegenkomt in deze journey, door content te maken die aansluit op de journey.

3: Gebruikersgerichte content

Goede content helpt niet het bedrijf, maar de gebruikers om haar doel te behalen. Als bedrijf wil je de goede content op het juiste moment aanbieden aan de zoekers. Zoals we hierboven benoemd hebben, moet je content de zoekintentie van de zoekers matchen. Door zoekers te helpen haar doelen te halen, zullen ze je dankbaar zijn en vaker terugkomen.

4: Technische in orde

Google maakt gebruik van crawlers om je website te indexeren. Zorg ervoor dat je website makkelijk te indexeren is, en dat het duidelijk is wat wel en niet geïndexeerd moet worden (door robot.txt file). Daarnaast is van belang dat er (bijna) geen fouten op je website zitten zoals een link naar een 404-pagina of een knop die niet klikbaar is. Zorg ook voor een website die snel is, elke pagina moet zo snel mogelijk ingeladen zijn.

5: Veilig en betrouwbaar

Zowel zoekmachines als gebruikers zijn op zoek naar signalen van betrouwbaarheid op een website. Waarom zouden ze je website moeten zien als veilig en betrouwbaar? Maak gebruik van up-to-date software, zorg voor een SSL certificaat en bescherm je website tegen hackers met tools zoals Cloudflare en two step authentication.

6: Goed ontwerp en gebruikerservaring (UX)

We gaven eerder aan dat een mooie website niet een goede website is, maar we zijn wel van mening dat een goed ontwerp kan bijdragen aan de doelen die je hebt voor je website. Je website moet duidelijk en makkelijk in gebruik zijn voor iedereen. Zoals Krug (2014) zou zeggen ‘Don’t make me think’, laat de gebruiker niet denken. Een goede website zorgt ervoor dat de bezoeker snel begrijpt hoe je website werkt, en waar hij moet zijn om vraag te beantwoorden. Naast dat je website er goed uitziet, moet het ook een fijne ervaring zijn, iets wat de bezoeker zal onthouden.

7: Mobile first

Bij het maken van je website is het voor je online vindbaarheid erg belangrijk om mobile first te denken. Google (2020) gaf aan dat ze vanaf september 2020 ongeveer 70% van de websites indexeren vanuit de mobiele versie van de website. Daarvoor maken ze gebruik van een ‘smartphone Googlebot’. Zorg er daarom ook voor dat je website geschikt is voor mobiel, en dat de mobiele vriendelijkheid in orde is. Hiervoor kan je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google.

8: Gestructureerd data in Schema formaat

Met gestructureerde data kan je je website beter omschrijven voor zoekmachines. Hiervoor kan je gebruikmaken van Schema.org. Schema kan gezien worden als een vertaler voor zoekmachines. Het beschrijft de elementen op een pagina, zodat de zoekmachine begrijpt dat bijvoorbeeld een review een review is.

Zoals je ziet gaat het maken of laten maken van een website verder dan simpelweg een domein kopen, een host aanwijzen en leuke kleuren kiezen. Het maken van een website kost tijd en moeite, maar vergt ook de juiste expertise. Daarom is het verstandig om een SEO specialist er vroeg bij te halen, zodat jouw tijd en moeite (en geld) niet verspild word op een website die niemand kan vinden.

Bronnen

Google. (2019). What site owners should know about Google’s August 2019 core update. https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates 

Google. (2020). Announcing mobile first indexing for the whole web. https://developers.google.com/search/blog/2020/03/announcing-mobile-first-indexing-for 

Krug, S. (2014). Don’t make me think, Revisited. A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability.

Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.