logo Meer weten images

Wat is lokale SEO en hoe werkt het: 7 stappen

SEO (Search Engine Optimization)

Geschreven door Niek van Son MSc op 13 september 2021

Niek van Son

Voor het laatste bijgewerkt op 1 juni 2023

In dit artikel leggen we uit wat local SEO is, waarom het belangrijk is en voor wie het relevant is. Lokale SEO maakt onderdeel uit van zoekmachineoptimalisatie.

Wat is local SEO?

Local is SEO is het proces om de vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren op lokale zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten waarbij de plaats deel uitmaakt van de zoekterm of zeer relevant is.

We gebruiken hier bewust niet de Nederlandse term lokale zoekmachineoptimalisatie omdat die heel erg lang is er niet duidelijk.

Waarom is lokale vindbaarheid belangrijk?

Er zijn een aantal redenen waarom een bedrijf zijn lokale vindbaarheid zou willen verbeteren.

  • 30% van alle zoekopdrachten op mobiel zijn gerelateerd aan een locatie.
  • In de normale zoekresultaten worden steeds vaker zogenaamde local packs getoond. Dit zijn Google Maps blokjes die de normale organisch zoekresultaten naar beneden drukken en daarmee normale SEO minder effectief maken.
  • Ook bedrijven doen graag zaken met bedrijven uit de buurt. De beslissing worden namelijk door mensen genomen. Zelfs bij SEO bureaus wordt een local pack getoond terwijl locatie daar toch amper een rol zou moeten spelen in de keuze.

 

Hoe werkt lokale SEO?

Er zijn 2 plekken waarom je je lokale vindbaarheid in Google kunt verbeteren.

Google maps (local pack)

Google laat steeds vaker in zijn zoekresultaten direct een kaart zien met een aantal bedrijven, ook als er niet op een plaatsnaam wordt gezocht. Voor de bakker, slager en restaurants is het logisch dat het belangrijk is om in lokale zoekresultaten zichtbaar te zijn. Maar ook grotere bedrijven met meerdere vestigingen die niet direct regionaal gericht zijn kunnen er hun voordeel mee doen. Een vermelding van je bedrijf aanmaken en aanpassen kan tegenwoordig direct in Google Maps.

Normale zoekresultaten

Ook in de gewone zoekresultaten kun je ervoor zorgen dat je beter vindbaar wordt. Een bekende manier is om voor heel veel plaatsnamen landingpagina’s aan te maken. Dit raden we niet aan, maar zorg er wel voor dat er een pagina is voor elke vestiging.

Hoe bepaalt Google welk bedrijf wordt getoond?

Google maakt gebruik van 3 factoren om te bepalen welk bedrijf getoond wordt bij een lokale zoekopdracht: relevantie, autoriteit en locatie.

Relevantie: Net zoals bij SEO, speelt relevantie een rol bij het bepalen van je ranking. Google kiest hierbij voor de bedrijven in de buurt die het meest overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe relevanter je bedrijf is voor de zoekopdracht, hoe groter de kans dat je zal ranken op lokale zoekresultaten.

Locatie: Wanneer er een lokale zoekopdracht wordt uitgevoerd door de gebruiker, probeert Google bedrijven te tonen die dicht bij de locatie van de gebruiker zitten. 

Autoriteit: Naast de locatie en relevantie van je bedrijf, wordt er ook gekeken naar de autoriteit van je website. Bedrijven met een hogere autoriteitscore worden door Google beoordeeld als een betrouwbaar bedrijf en zullen dan ook sneller getoond worden in lokale zoekresultaten.

Lokale vindbaarheid verbeteren in 7 stappen

Er zijn een aantal stappen die je kunnen helpen bij het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je bedrijf. 

  1. Registreer je bedrijf bij Google Bedrijfsprofiel
    Om te beginnen zal je je bedrijf moeten registreren bij Google Bedrijfsprofiel. Hiermee maak je je bedrijf makkelijker vindbaar voor Google en vergroot dit je kans om getoond te worden bij Google Maps zoekresultaten. Hierbij is het belangrijk om je Google Bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen. Denk aan gegevens zoals openingstijden, telefoonnummers, link naar je website, plaatsen van foto’s en een korte omschrijving van je bedrijf. 
  2. Reviews op Google Maps
    Reviews zijn een krachtig instrument dat Google helpt om te beoordelen of jouw bedrijf aansluit bij de vraag van de zoeker. Het is daarom verstandig om reviews te verzamelen van klanten. Vraag ook je bestaande klanten of ze een review willen achterlaten, vraag altijd om een eerlijke review. Als je reviews en (gemiddelde) scores stijgen, zal dit een positief effect hebben op je lokale vindbaarheid.
  3. Locatie
    Zorg ervoor dat Google weet waar je gevestigd zit. Het is verstandig om je locatie in je Google Bedrijfsprofiel op te nemen en daarnaast ook in de footer van je website te vermelden. Op deze manier is de kans het grootst dat Google de locatie van je bedrijf kent en daardoor ook kan tonen bij zoekopdrachten in de buurt.
  4. Post op je Google Bedrijfsprofiel
    Post regelmatig een post op je Google Bedrijfsprofiel. Hiermee laat je aan Google en (potentiële) klanten zien dat je actief bent. Dit kan (in combinatie met goede reviews) onzekerheid weghalen bij de consumenten die niet zeker zijn of ze het bedrijf kunnen vertrouwen.
  5. Zoekwoordenonderzoek
    Bij het schrijven van je profiel voor de Google Bedrijfsprofiel is het verstandig om de belangrijkste zoektermen te vermelden. Deze zoektermen kan je het best vinden door het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, die je bij SEO ook zal uitvoeren. Als je aan SEO doet heb je vaak al een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd die je dan ook (deels) kan gebruiken voor je profiel.
  6. Maak gebruik van je meta titles en descriptions
    Vermeld informatie over je bedrijf zoals de locatie en openingstijden in je meta titles of descriptions. Dit kan de zoeker helpen bij het maken van de keuze voor jouw bedrijf. De gebruiker kan in een oogopslag zien dat het bedrijf in de buurt is en of het momenteel geopend is.
  7. SEO & lokale SEO
    Lokale SEO is een onderdeel van het totale plaatje van SEO. Door ook te werken aan de SEO van je website versterk je ook de lokale SEO van je bedrijf. Daarom is het van belang om verder te kijken dan alleen lokale SEO, ook al onderneem je alleen op lokale basis.
Niek van Son
DE AUTEUR

Niek van Son MSc

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). 10+ jaar ervaring als online marketingconsultant (SEO - SEA). Schrijft af en toe artikelen voor Frankwatching, Marketingfacts en B2bmarketeers.nl.

Kies jij ook voor exponentiële groei?

Dat gaat niet vanzelf.